[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Delacroix pragnął dowieść swego zaangażowania podejmując tematykę wyzwoleńczą.Swój stosunek do sprawy wyrażał on w sposób symboliczny.Ucieczki od rzeczywistości szukał on w romantycznym spojrzeniu na świat, przeciwstawiając swój subiektywny obraz sytuacji, której nie mógł zaakceptować.Delacroix sam swą postawę wyraził następującymi słowami: Pogrzebałem niegdysiejszego człowieka z jego nadziejami i marzeniami o przyszłości, a nad grobem, w którym wszystko to złożyłem przystaję nie bez wewnętrznego spokoju i w zasadzie obojętny, jak gdyby to nie chodziło o mnie, lecz o kogoś innego.Na skutek rezygnacji i sceptycyzmu oraz zrozumienia rzeczywistości wyciągnął on wniosek, iż głupotą jest, że człowiek rodzi się wolny.Delacroix przestał ufać w wartość własnego ja i jego niezawisłego rozwoju, przestał wierzyć w nastanie nowej ery, którą znamionowałaby całkowita przemiana.Stracił on szacunek dla wielkości i godności człowieka, który stawia czoło swemu losowi, przestało się to bowiem sprawdzać w każdej sytuacji.Przedstawiany przeze mnie obraz Koń spłoszony przez błyskawicę jest bez wątpienia wyrazem ducha epoki w której żył Delecroix, wyrazem jego rozczarowań i goryczy nie spełnionych nadziei.Jest on przeniknięty drżącym pytaniem o sens życia i walki, uczuciem beznadziejności i osamotnienia.Przecież czasy młodości Delacroix były takie jak pejzaż przedstawiony na tym obrazie, tchnęły fatalizmem i poczuciem zagrożenia.Burza rewolucji przeminęła, coraz bardziej wzmacniała się restauracja.Delacroix widział jak rozwiewają się jego dawne nadzieje.Koń jest tutaj alegorycznym wyrazem człowieka przeciwstawiającego się rzeczywistości.Jest on wzorcem, ideałem, zrodzonym przez powstające społeczeństwo burżuazyjne, który w miarę rozwoju mieszczaństwa skupił w sobie wszystkie elementy mieszczańskiego bytu i hasłem Rewolucji Francuskiej w 1798 roku zaprzeczył klasowemu charakterowi, proklamując wolność, równość i braterstwo wszystkich członków społeczeństwa.Poprzez postawę zwierzęcia Delacroix wyraża tu wewnętrzny niepokój człowieka, niepewną przyszłość, romantyczną tęsknota za poczuciem bezpieczeństwa w spokojnym świecie wobec rzeczywistości rozdartej ostrymi konfliktami.Taka postawa znamionowała lata po rewolucji, która wprawdzie zburzyła, to co stare, lecz nie potrafiła dać w zamian nic doskonalszego.W obrazie tym Delacroix stworzył wizję życia, które w całej swej piękności i dojrzałości polega na sprzecznościach i starciach.Nie uważał on historii za zbiór budujących przykładów bohaterstwa, szlachetności i piękna, dostrzegał ją przede wszystkim jako dynamiczny proces, wieczną a tragiczną walkę człowieka o wyzwolenie i zachowanie własnej godności.W obrazie tym zawarta jest panorama ludzkich myśli i siły uczuć, będąca zwierciadłem stulecia i manifestacją pełnej pasji walki człowieka o samourzeczywistnienie.Jest on wyrazem cierpienia, osamotnienia i zmęczenia ale jednocześnie ciągłej walki.LITERATURAM.W.Ałpatow; Historia sztuki, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 68K.Estreicher; Historia sztuki w zarysie, PWN, Warszawa-Kraków 82
[ Pobierz całość w formacie PDF ]