[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ten pierwszy stopieñ poznania wiedza tajemna okreœla mianem “materialnego".Nastêpnie mamy jeszcze trzy wy¿sze stopnie, do których dochodz¹ dalsze.Pragniemy je tu opisaæ, zanim przejdziemy do przedstawienia “œcie¿ki poznania".Jeœli zwyk³y-równie¿ naukowy, zmys³owy - sposób poznania przyj¹æ za pierwszy, to zrazu nale¿y wyró¿niæ cztery nastêpuj¹ce stopnie:1.Poznanie materialne,2.Poznanie imaginatywne,3.Poznanie inspiratywne, które mo¿na te¿ okre­œliæ mianem “wolitywnego",4.Poznanie intuitywne.Stopnie te przedstawiê póŸniej, najpierw bowiem nale¿y zdaæ sobie sprawê z tego, z czym mamy do czynienia w wypadku owych ró¿nych rodzajów poznania.- W zwyk³ym, zmys³owym sposobie po­znania w grê wchodz¹ cztery elementy: 1.Przed­miot, który wywo³uje wra¿enia zmys³owe; 2.Obraz tego przedmiotu, który wytwarza sobie cz³owiek; 3.Pojêcie, dziêki któremu cz³owiek dochodzi do du­chowego zrozumienia rzeczy lub procesu; 4.Ja", które opieraj¹c siê na wra¿eniu zmys³owym wywo­³anym przez przedmiot, tworzy sobie jego obraz i pojêcie.Zanim cz³owiek wytworzy sobie obraz, “wyobra¿enie", istnieje przedmiot bêd¹cy jego przyczyn¹.Cz³owiek nie tworzy go, lecz postrzega.Dziê­ki przedmiotowi powstaje jego obraz.Dopóki ogl¹­damy jak¹œ rzecz, dopóty mamy do czynienia z ni¹ sam¹.W chwili, gdy od niej odchodzimy, posiada­my ju¿ tylko jej obraz.Przedmiot pozostawiamy, obraz “zatrzymujemy" we wspomnieniu.Nie mo¿na jednak poprzestaæ tylko na wytwarzaniu sobie “ob­razów", nale¿y przejœæ do “pojêæ".Odró¿nienie “ob­razu" od “pojêcia" jest bezwarunkowo konieczne, jeœli chcemy uzyskaæ tu ca³kowit¹ jasnoœæ.WyobraŸ­my sobie na przyk³ad, ¿e widzimy jakiœ okr¹g³y przedmiot.Odwróæmy siê, zachowuj¹c w pamiêci obraz ko³a.Nie mamy jeszcze wówczas “pojêcia" ko³a, pojawi siê ono dopiero wtedy, gdy powiemy sobie: ko³o jest figur¹, w której wszystkie punkty znajduj¹ siê w tej samej odleg³oœci od jej punktu œrodkowego.Dopiero wtedy, gdy wytworzymy so­bie “pojêcie" jakiejœ rzeczy, zrozumiemy, czym ona jest.Istnieje wiele kó³: ma³e, du¿e, czerwone, nie­bieskie itd., jest jednak tylko jedno pojêcie “ko³a".-Tym wszystkim zajmiemy siê jeszcze bli¿ej, na razie jedynie szkicowo przedstawimy to, co konieczne jest do scharakteryzowania czterech pierwszych stopni poznania.- Czwartym elementem, który wchodzi w grê w poznaniu materialnym, jest “ja".W elemen­cie rym powstaje jednoœæ obrazów i pojêæ.To “ja" zachowuje obrazy w swej pamiêci.Gdyby tak nie by³o, nie istnia³oby nieprzerwane ¿ycie wewnêtrz­ne.Obrazy rzeczy obecne by³yby tylko dopóty, do­póki rzeczy dzia³a³yby na duszê.¯ycie wewnêtrzne zale¿y jednak od tego, czy postrze¿enie ³¹czy siê z postrze¿eniem.Ja" orientuje siê “dziœ" w œwiecie, poniewa¿ w przypadku pewnych przedmiotów ja­wi¹ siê mu ich obrazy z dnia “wczorajszego".Wy­obraŸmy sobie tylko, jak nieznoœne by³oby ¿ycie duszy, gdybyœmy obraz jakiejœ rzeczy mieli przed sob¹ tylko dopóty, dopóki znajduje siê ona przed nami.- Ja" ustanawia jednoœæ tak¿e wœród pojêæ.£¹czy ono swe pojêcia i w ten sposób wyrabia sobie szerszy pogl¹d, to znaczy zrozumienie œwiata.To ³¹czenie pojêæ odbywa siê w “s¹dach".Istota, która mia³aby jedynie oderwane pojêcia, nie mog³aby siê orientowaæ w œwiecie.Wszelka aktywnoœæ cz³owie­ka opiera siê na jego zdolnoœci do ³¹czenia pojêæ, to znaczy na jego “zdolnoœci s¹dzenia".“Poznanie materialne" polega na tym, ¿e cz³owiek dziêki swym zmys³om odbiera wra¿enia rzeczy i procesów œwiata zewnêtrznego.Ma on zdolnoœæ odczuwania zmys³owego, czyli wra¿liwoœæ zmys³o­w¹.Wra¿enie odebrane “z zewn¹trz" nazwiemy do­znaniem zmys³owym.Tak wiêc w przypadku “po­znania materialnego" w grê wchodz¹ cztery elemen­ty: doznanie zmys³owe, obraz, pojêcie i “ja".- Na nastêpnym stopniu poznania odpada wra¿enie od­bierane przez zmys³y zewnêtrzne, “doznanie zmy­s³owe".Nie ma ju¿ zewnêtrznego przedmiotu zmy­s³owego.Spoœród elementów, do których cz³owiek przyzwyczai³ siê na stopniu zwyk³ego poznania, zo­staj¹ teraz tylko trzy: obraz, pojêcie i “ja".U zdrowego cz³owieka zwyk³e poznanie nie two­rzy obrazu ani pojêcia, jeœli nie ma zewnêtrznego przedmiotu zmys³owego.Ja" pozostaje wtedy bez­czynne [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • szamanka888.keep.pl