[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Są oni prawdziwie dobrem-opanowani.14 Rozdział 18Nieczystość235.Jesteś teraz niczym zeschły liść; czekają na ciebie posłańcy śmierci.Jesteś u wrót swojego odejścia, a nie poczyniłeś na swą podróż zapasów!1236.Uczyń dla siebie wyspę! Wytężaj się mocno i zyskaj mądrość! Odrzu-ciwszy nieczystości i oczyściwszy się ze skalań, wejdziesz do niebiańskiejsiedziby Szlachetnych.2237.Twe życie dobiegło teraz kresu; wybierasz się przed oblicze Jamy, KrólaZmierci.Nie ma dla ciebie na tej drodze miejsca na wytchnienie, a tynie poczyniłeś na podróż zapasów! 3238.Uczyń dla siebie wyspę! Wytężaj się mocno i zyskaj mądrość! Odrzu-ciwszy nieczystości i oczyściwszy się ze skalań, nie powrócisz już donarodzin i rozpadu.4239.Jedną po drugiej, kawałek po kawałku, chwila po chwili, człowiek mądrypowinien usuwać swe skazy, tak jak złotnik usuwa nieczystości ze srebra.5240.Tak jak rdza powstająca na żelazie niszczy w końcu zupełnie swe pod-łoże, tak też własne czyny doprowadzają występnych ludzi do krainrozpaczy.6241.Niestudiowanie na nowo jest zgubą dla pism; zaniedbanie jest zgubą dladomostwa; niechlujstwo jest zgubą dla osobistego wyglądu, a niedbałośćjest zgubą dla strażnika.737 38 ROZDZIAA 18.NIECZYSTOZ242.Rozwiązłość jest skazą u kobiety, a skąpstwo jest skazą u darczyńcy.Wszystkie złe rzeczy są skazami, i na tym świecie, i w następnym.8243.Gorszą skazą niż tamte jest niewiedza, najgorsza z wszystkich skaz.Usuńcie tą skazę, o mnisi, i stańcie się nieskazitelni! 9244.Aatwe jest życie kogoś bezwstydnego, kto jest bezczelny jak wrona,zadziorny i agresywny, arogancki i zepsuty.10245.Trudne jest życie kogoś skromnego, kto zawsze szuka czystości, ustępujeinnym i jest niepozorny, wiedzie czyste życie i jest uważny.11246-247.Kto niszczy życie, kłamie, bierze, co nie jest mu dane, odwiedzażony innych mężczyzn i używa oszałamiających trunków - taki ktośpodkopuje swe korzenie już na tym świecie.12-13248.Wiedz to dobry człowieku: trudno się ustrzec złych rzeczy.Nie pozwól,by chciwość i złośliwość wciągnęły cię w długo ciągnące się tarapaty.14249.Ludzie dają ofiary zgodnie ze swą wiarą czy upodobaniami.Kto jestniezadowolony z jedzenia i napojów dawanych mu przez innych, ten nieosiąga nigdy stopienia się z medytacją dniem i nocą.15250.Lecz w kim to (niezadowolenie) jest w pełni usunięte, wykorzenione izniszczone, tego dniem i nocą pochłania medytacja.16251.Nic tak nie pali jak żądza; nic tak nie wiąże jak nienawiść; nic tak niesidła jak ułuda; nic tak wartko nie płynie jak rzeka pożądań.17252.Aatwo widzi się błędy innych, lecz trudno dostrzec własne.Błędy innychrozdmuchuje się niczym plewy z ziarna, lecz własne skrywa się tak, jakzręczny myśliwy maskuje się za ściętymi gałęziami.18253.Kto zawsze wyszukuje błędy u innych, kto jest zawsze krytyczny - tentylko rozwija swe własne skazy.Jest daleki od ich usuwania.19254.Nie ma drogi gdzieś na niebie ani schronienia gdzieś na zewnątrz (pozanaukami buddyjskimi).Zwykli ludzie lubują się w sprawach ziemskich,lecz Buddowie są od nich wolni.1 201Pustelnik (samana): tu użyte w specjalnym znaczeniu dla określenia tych, którzy osią-gnęli cztery ponadzywczajne stopnie rozwoju. 39255.Nie ma drogi gdzieś na niebie ani schronienia gdzieś na zewnątrz (pozanaukami buddyjskimi).Nie ma takich uwarunkowanych rzeczy, którebyłyby wieczne, ani nie ma przemijalności u Buddów.21 Rozdział 19Prawość256.Nie przez wydawanie arbitralnych osądów człowiek staje się prawym;człowiek mądry bada zarówno to, co złe, jak i to, co dobre.1257.Gdy ktoś nie ocenia innych w sposób arbitralny, lecz wydaje bezstronneosądy w oparciu o prawdę, to taki rozumny człowiek jest strażnikiemprawa i zwany jest prawym.2258.Nie jest się mądrym tylko z tego powodu, że się wiele mówi; kto jestprzyjazny, nieustraszony i przyczynia się do pojednania, tego nazywasię mądrym.3259.Nie jest się biegłym w Dhammie tylko z tego powodu, że się wiele oniej mówi.Kto usłyszawszy nawet niewielką część Dhammy, nie zanie-dbuje jej, lecz osobiście urzeczywistnia jej prawdę, ten jest prawdziwiebiegłym w Dhammie.4260.Nie nazywamy mnicha Czcigodnym Starszym tylko z tego powodu, żejego włosy są siwe; jeśli dojrzały jest jedynie wiekiem, zwany jest kimś,kto zestarzał się na próżno.5261.W kim żyje prawdomówność, cnota, łagodność, powściągliwość i samo-opanowanie, kto jest wolny od skalań i mądry - tego prawdziwie zwiemyCzcigodnym Starszym.6262.Nie poprzez elokwencję czy piękno ciała człowiek staje się doskonałym,gdy jest przy tym zazdrosny, samolubny i zwodniczy.740 41263.Lecz w kim tamte złe cechy zostały usunięte, wykorzenione i wygasły,kto odrzucił nienawiść - ten mądry człowiek jest prawdziwie doskonały.8264.Człowiek, który jest niezdyscyplinowany i fałszywy, nie staje się mni-chem poprzez zgolenie głowy.Jakże mógłby być mnichem, będąc peł-nym pożądań i chciwości? 9265.Kto całkowicie opanował wszelkie przejawy zła, i wielkie, i drobne -tego możemy zwać mnichem, gdyż przezwyciężył całe zło.10266.Nie jest się mnichem tylko z tego powodu, że żyje się z ofiar innych.Nie poprzez przyjęcie zewnętrznej formy można stać się prawdziwymmnichem.11267.Kto prowadzi święte życie i przechodzi ze zrozumieniem przez ten świat,przekraczając zarówno zasługę, jak i przewinę - ten prawdziwie zwanyjest mnichem.12268-269.Nie poprzez przestrzeganie milczenia ktoś staje się mędrcem, je-śli jest głupcem i ignorantem.Lecz człowiek roztropny, niczym ktośtrzymający w ręku wagę, przyjmuje jedynie dobro, a odrzuca zło - tenjest prawdziwie mędrcem.Ponieważ rozumie on oba światy (obecny iprzyszły), zwany jest mędrcem.13-14270.Nie jest Szlachetnym ktoś, kto rani żywe istoty.Szlachetnym zwanyjest ktoś z tego powodu, że nie krzywdzi żadnej żywej istoty.15271.Nie powinniście zadowalać się jedynie przestrzeganiem zasad i wskazańani nawet zdobyciem znacznej wiedzy; ani także osiągnięciem zatopie-nia w medytacji czy życiem w odosobnieniu.16272.Nie myślcie także:  Doznaję błogostanu wyrzeczenia się, którego niedoświadczają osoby świeckie.O mnisi, nie powinno was zadowalać nicpomniejszego od osiągnięcia ostatecznego usunięcia skalań - od stanuArahata.17 Rozdział 20Zcieżka273.Ze wszystkich ścieżek najlepsza jest Ośmioaspektowa Zcieżka; ze wszyst-kich prawd najlepsze są Cztery Szlachetne Prawdy; ze wszystkich rze-czy najlepsza jest wolność od żądz; ze wszystkich ludzi najlepszy jestTen Który Dostrzega (Budda).1274.To jedyna droga: nie ma innej, by oczyścić swój wgląd.Idz tą ścieżką,a zmylisz Marę.2275.Idąc po tej ścieżce położysz kres cierpieniu.Odkrywszy, jak wyciągnąćcierń żądzy, objaśniam ścieżkę.3276 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • szamanka888.keep.pl